Legislatie Infertilitate

legislatie romania ovocite donate

Pentru romance, cele mai populare „destinatii” sunt Cehia, Grecia, Polonia si Ucraina.

In Romania, singurele proceduri reglementate prin lege sunt inseminarea artificiala si fertilizarea in vitro cu ovocite proprii, fertilizarea cu ovocite si embrioni donati nefiind reglementata in mod explicit. Mama surogat este interzisa prin lege.

Pana de curand, majoritatea clinicilor din tara acceptau sa faca FIV cu ovocite donate, cu conditia ca mama sa vina impreuna cu donatoarea, care sa fie o persoana pe care ea o cunoaste. In contextul unor situatii mai putin favorabile, cele mai multe dintre clinici refuza sa practice procedura.

De asemenea, pacienta trebuia sa aduca un contract semnat la notariat impreuna cu donatoarea, de tipul unui acord. Dar au fost si probleme, precum cazuri de santaj, cu donatoare care ar fi avut pretentie asupra copilului, moment in care clinicile de la noi au refuzat sa mai faca aceasta procedura.

Sansa vine din strainatate, acolo unde merg pacientele care doresc o astfel de procedura, si unde reglementarile legale sunt clare si foarte stricte. Avantajul comparativ cu ovocite donate congelate importate ar fi ca ovocitele proaspete au cu 9-20% mai mari sanse de succes.

Istoric Legislativ

In Romania, au existat patru forme ale alegii de reproducere umana asistata, ultimele in 2011 si in 2013, cu tert donator.

Ultimul proiect a reusit sa treaca de Senat in forma urmatoare: (click aici). Aceasta este si cea mai criticata, fiind si cea mai aproape de adoptare, la sfarsitul anului 2013. In acest document sunt analizate, pas cu pas, potentiale formulari neclare ori contestabile – (vezi aici).

Legea din 2011

Marti, 22 februarie 2011, a intrat in circuitul legislativ al Camerei Deputatilor Proiectul de lege privind Reproducerea Umana Asistata Medical, avand drept initiator pe deputatul Mihaela Ioana Sandru (PDL). Domeniu deosebit de sensibil, in care in Romania s-au inregistrat in trecut doua tentative esuate de legiferare, reproducerea umana asistata medical (RUAM) are nevoie de un cadru legal coerent si structurat, care sa ii fixeze tehnicile admise si actiunile interzise, competentele, limitele si sanctiunile. Aceasta lege este indispensabila pentru ca Romania sa nu mai fie teatrul unor experimentari si abuzuri in domeniu si pentru a garanta respectarea criteriilor de bioetica stabilite de conventii internationale semnate de catre tara noastra.

Printre principiile generale garantate de acest proiect de lege se numara:

  • garantarea si ocrotirea demnitatii umane, a persoanei si a familiei, interzicandu-se folosirea abuziva a biotehnologiilor si a ingineriei genetice;
  • urmarirea respectarii interesului superior al copilului;
  • garantarea dreptului fiecarei persoane de a decide asupra propriului corp;
  • garantarea principiului prezervarii speciei umane, a individualitatii si a diversitatii umane, precum si integritatea genomului uman;
  • garantarea dreptului fiecarei persoane de a fi corect informata, promovand principiul consimtamantului liber si informat ca o conditie fundamentala pentru folosirea tehnicilor de RUAM.

De asemenea, proiectul de lege stipuleaza ca protectia genomului uman si combaterea eugeniei*, precum si politica demografica si sanatatea populatiei sunt probleme de securitate nationala.

Structurat in 46 de articole, proiectul de lege propune reglementarea tehnicilor admise, a activitatilor prohibite si/sau cu autorizare speciala, a actelor premergatoare, a confidentialitatii si a dreptului la informare, a autorizarii si functionarii centrelor medicale, a responsabilitatii administrative, a conditiilor de acces la RUAM, a statutului legal al copilului, a rudeniei si filiatiei, precum si sanctiunile in caz de nerespectare a legii.

In prezentul proiect de lege “se recunoaste infertilitatea ca fiind o boala cu impact major asupra starii de sanatate a populatiei si a evolutiei demografice a Romaniei” si se propune sustinerea cuplurilor hipofertile in lupta pentru a avea copii.

* Teorie care preconizeaza ameliorarea patrimoniului genetic al grupurilor umane.

Play Video

Cazul din Timisoara. Biserica.

Intr-un caz de revendicare a maternitatii, despre care puteti citi AICI, instanta sustine ca procedura de fertilizare in vitro ridica o serie de probleme de ordin moral, medical si apoi juridic, fiind o chestiune controversata, motiv pentru care legiuitorul roman a inteles sa valideze doar fertilizarea in vitro cu tert donator, reglementarile statelor fiind diferite in privinta metodelor de reproducere umana asistata, dar si a efectelor juridice. In acest caz, instanta de recurs concluzioneaza ca Statul Român ar trebui sa elaboreze reglementari speciale mai pertinente.

Problemele de infertilitate/sterilitate sunt probleme de sanatate fizica majora, Statele trebuind sa profite de rezultatul progreselor medicale in domeniu pentru a le rezolva, sens in care sunt evocate Conventia Europeana pentru protectia drepturilor Omului si a demnitatii fiintei umane fata de aplicatiile biologiei si medicinei, ratificata de Romania prin Legea nr. 17/2001.

Biserica Ortodoxa Romana este de acord cu tratamentul medical si chirurgical al infertilitatii, dar se opune FIV sau altor tehnici de reproducere umana asistata. Aceasta pozitie a influentat esential componenta legiferarii in acest domeniu, in Romania. De asemenea, Biserica Romano-Catolică respinge ferm orice tehnică de RUAM.